الاثنين، 7 فبراير 2011

مش عارفة نخليها بدون عنوان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

__________________________

مش عارفة اية اللى خلانى اعطيها ميعاد بالسرعة دى كان المفروض انى افكر شوية فى العواقب

افرض مثلا كان وراية حاجة وكمان ماما مش هتنزلنى

يوووه انا هقرف نفسى لية انا ان شاء الله لما يجى الخميس هتصرف ان شاء الله

المهم كتكملة للضياع الابدى اللى انا فيه رحت لماما

انا : ماما يا حلوة يا بطة اية الحلاوة دى .. بقالى كتير مشفتكيش لابسة اسود "فى الغالب المفروض ان الكل توقعة احمر :|"

ماما : عاوزة كام

انا : هو انا بتاعت الكلام دة برضوة

ماما : عاوزة كام يا هاجر

انا : انتى لية مش بتحبينى انا جاية ادلعك

ماما : انا مش بحبك ده انا ضيعت عمرى علشانك انتى واخوكى

انا : "بدأ المسلسل الدرامى "عاوزة كام يا ماما

ماما :هههههه ماشى يا ستى عاوزة اية

انا : باقلى كتير متكلمتش معاكى

ماما : اه والله احكيلى يا هاجر

انا : هتسمعينى يا ميرفت"من باب الاستهبال"

ماما : ميرفت مين احكى يا بت

انا : بت وميرفت مين .. انا ماشية

ماما : هاجر اتكلمى احسنك

انا :"ما دام قالت احسن لك يبقى قلبت جيمس بندق وانا مش قده" تعبانة يا امى

ماما : مالك

انا : بدون درامه انا فعلا واقفة قصاد ناس كتير
عارفة يا امى حاسة انى لوحدى قصاد العالم
كله بيخبط فيا ويحاول يأخذ منى حاجة وانا بقاوم وبرجع الحاجة دى
كل واحد عندة فكرة زى الزرعة بيحاول يزرعها فى راسى ويرويها بقصص فارغة وتضيع وقت

ماما : ومن اية ده كله

انا : كل حاجة . كل الناس اللى حوليا بتعمل كدة

ماما : وانتى لية تسيبيهم يزرعوا الافكار دى فى رأسك يا هاجر

انا : لا محدش يقدر ده انا جوجو الخطيرة .. بس مجرد محاولتهم ده تاعبنى اوى يا امى

ماما : بس نجاحك على افكارهم نتيجته اية

انا : ملوش نتيجة بنجح على فكرة بلاقى ملايين الافكار مكانها

بمشى خطوة كل فين وفين وانا لسة قدامى ميل بحاله

ماما : اقولك على حاجة تخلى الخطوة دى كل دقيقة وتخلى الميل متر واحد

انا : فينها دى

ماما : استعينى بربنا واكتبى افكار على ورقة

واقرئيها كويس اوى وسيبيها ونامى وبكرة اصحى واقرأيها وهتلائى الاجابة فى رأسك

بتقولك اذا كنتى فعلا بتعملى الصح ولا الغلط وده هيعطيكى نشاط ملوش حدود تمشى الميل كله وكأنه متر واحد

انا : ماما انتى الافضل

ماما : هاجر .. قومى ذاكرى عندك امتحانات :D

انا : ورجعت ريما من عند خالتها فى مرينا

مش هضحك عليكم واقول ان كلام ماما ريحنى لانه فعلا ريحنى اوى

عملت وى ما قالت ونمت وصحيت وفعلا انا اللى صح وهكمل لية لا

انا هاجر بنت مش مصاحبة وافتخر جدا :)

المهم

بما ان النهاردة الاربعاء وده ميعاد مهم جدا فى حياتى المهنية

طبعا مش علشان عندى مدرسة ولا حتى علشان عندى درس

لاااااااااااااااا النهاردة مهم لانى معنديش حاجة اعملها ولسة حوالى اسبوع على خطوبة معتز وانا فى البطاطا خالص

ولا حتى اعرف هلبس اية

فرحت لماما تانى

انا :حاجة "عارفين صوت الحمير هو بالضبط كان صوت زية"

ماما : اية

انا : اية فى ام تقول لبنتها اية .. ده بدل صباح الخيرات يا قمراية ولا كلمتين حلوين .. اية

ماما : كفاية عليا هعملك فطار

انا : ده واجب كل ام اصلا

ماما : خسارة فيكى العجة مش عاملة

انا : والله العظيم انتى مفيش زيك انا مش عارفة ازاى انتى مستحملانى وبتعملليلى فطار
ابوس رجلك اعمليها بلييييييييييييييييييييييز

ماما : عاوزة اية؟

انا : هلبس اية فى خطوبة معتز

ماما : فستانك

انا : نعم انهى فستان وانا حيلتى فساتين

ماما : اللى هنجيبة النهاردة انا وانتى

انا : "انا بعشق ماما" يا حبى ميرسى بجد

رحت بقى وقلت اكافأ الحاجة بأنى اذكر

بفتح المذكرة واقول بسم الله واذا بخالد والواد عبد الله" الغامض ابو كاب"

اية بقى انا عاوزة اركز مش هينفع كدة

قولت خلاص انا ان شاء الله هركز

بسم الله وقتحت الدرس واذا بماما والعجة داخلين عليا

اية يا جماعة انا عاوزة اركز

شكرا يا ماما

اقول اذاكر واذا بالعجة تبرد وانا بحبها سخنة
لا اكل بقى الاول اكل احسن

تؤ هأكل كدة من غير تليفزيون حتة

لا لا انا هقوم هم ربع ساعة اكل واقوم

وشديت بقى يا معلم لحد الساعة 6 تليفزيون

وبعدها رحت اشترى فستان وروحت تعبانة ونمت

وراح اليوم عليا

وكنت هموت نفسى هو انا علشان اخذ خطوة ارجع بيها 20 خطوة

كتير 20 كانوا 10 كفاية

المهم صحيت من النوم على تليفون

انا : مين

المتصل:انا سمر

انا : سمر مين

سمر : سمر يا هاجر اللى هتأبلينى النهاردة

انا : اه سمر سمر . عاوزة اية الاسعة 8

سمر اصحى يا كسلانة واجهزى

انا : اجهز لاية ؟

سمر انتى مش جاية النادى النهاردة؟

انا : اه

سمر : طيب يلا الساعة عشرة هنكون هناك

انا : خرب بيتك 10 اية يا هبلة

سمر : جيم وبعدها سونااااااااا وبعدها انا هلعب ماتش فولى ونتمشى لحد بليل وبليل نصيع مع العيال

انا : انهى عيال

سمر : هعرفك على شلة فظيعة

انا : سمر هقتلك لما اشوفك انا هاجى لك بليل يلا سلام

ورميت الموبيل رمية قال مصحيانى منالصبح على النادى

ونمت طبعا زى البطيخة وده وجه الشبة بينى وبين البطيخ الحقيقة

وقضيت اليوم بس اليوم دة ذاكرت ونزلت على النادى وهناك انا شوفت سمر

سمر : شلة انا هعرفكم على اطيب مخلوقة فى الكون وهى هاجر

"الخضرا الشريفة"

انا :.......................

_______________________

انا تعبت

انا اسفة على التأخير انا واخدة الاجازة من زمان ولكن بجد فية حاجتين

الاولى هو انشغالى بالاحداث

والثانى هو ان فية ناس كتير هتقول ى بت فاضية رايقة تكتب قصص احنا مش فاضيين نقرأ

يعنى اراء ولكن فى النهاية كان لازم اعمل حاجة فى الاجازة

وقريب اوى اقرب مما تتخيلوا هيكون فية حلقة كمان ان شاء الرحمن

سلامات

جهاد محمد

هناك 3 تعليقات:

  1. بجد استمتعت جدا
    بموت من الضحك والله وانا بقراها
    استمرى
    متابع
    خرجتينى من الحالة اللى انا فيها

    ردحذف
  2. يا الظل انا مش قادرة اقول لك الكومنت بتاعك ده عمل فيا اية

    والله انت اللى خرجتنى من الحالة اللى انا فبها

    "كنت بنظف يا راجل" خرجتنى والله

    ههههههههه ميرسى يا الظل وانتى كل حلقة تعجبك

    ردحذف
  3. بجد انا بعمل كده في المذاكرة وده اللي عملته النهارده المفروض اغيب من السكول عشان اذاكر لكن قضتها علي اللاب ... انا هتنفخ السنه دي

    ردحذف

بجد رأيك يهمنى وهيشجعنى علشان اكمل مشوارى ...