الجمعة، 29 أكتوبر 2010

حكايتى معاااااااااااااااااااااااااك

ماهى ابعدى عنى شوية انا تعبانة

تعدين احكيلك

اية يا هاجر احكى بقى اخص عليكى يلا

عليت صوتى فى اللحظة دى من شدة غضبى "ماهى انا مش نقصاكى ابعدى عنى"وكانت هى اللحظة لحظة صمت فى الباص كله وكل العيون علينا انا وماهى اللى سابتنى ومشيت راحت على كرسى تانى بعيد

"يا الله البنت زعلت منى"

طيب اعمل اية انا دلوقتى

مفيش حل غير انى بكرة ولا بعده لما اهدى لازم اروح اصالحها وبعدين

"هاجر هاجر هاجر"

ده صوت المستر اللى كان بيفوقنى من السرحان اللى كنت فية

المستر:مالك يا هاجر اية اللى حصل

مفيش حاجة يا مستر بجد ده كان يعنى انفعال صغير كدة وانا بكرة بأذن الله هصلح الموقف مع ماهى


المستر:بس لية الانفعال يا هاجر من الاساس احكيلى ... ده انتى زى اختى الصغيرة هى فى نفس سنك

احكيله ولا لا؟

احكيله ولا لا قولولى "مفيش منكم فايدة ولا حد نافعنى بحاجة"اّقول ولا

بص يا مستر الموضوع كبير ومعقد جدا ومتشعب واطرافه كبيرة

فعلشان تعرف لازم تعرف من الاول والموضوع هيطول

المستر:انا عندى وقت كفاية جدا علشان اسمعك
علم وينفذ يا مستر

طلعت شيبسى وطلعت ببسى "لازم الحكاية بقى" وعزمت على المستر وبدأت احكى الموضوع كله

والمستر سمع وصامت جدا جدا وحسيت ساعتها انه مش هيتكلم خالص لانه مثلا مشغل الفيبريشن

هههههه والله مستر طيب اوى اوى

المهم انا خلصت ووصلت معاه الى موقفى مع ماهى

فكان تعليقة

المستر:بصى يا هاجر انتى شهادة ومحتاجة تركزى اوى السنة دى وكمان انتى عاوزة تخترقى العالم الجديد اللى دخلتى فية وانا مقدر موقفك انك بتشوفى شئ جديد وكمان نفسك تجربى


لا مستر مش اجرب خالص

المستر:"لا يا هاجر انتى نفسك تجربى بس مبدأك منعاكى من ده ولو عوزة الحق .. انتى من حققك تجربى"

نعم اجرب اية يا عم الحاج "ده فى سرى" طبعا انتم عارفنى

المستر:بس من حق مبدأك انك متعملش كدة ومن حق دينك انك تحاربى كدة يا هاجر

ايوة كدة اعدل

المستر:"صدقيى يا هاجر الناس دى كلها مش عاوزة مصلحتك صدقينى اللى هيعوز مصلحتك هو انتى فخافى عليها ومتشغليش نفسك بتفهات عيال"

المستر:"وهقولك على حاجة كمان زى ما قال الولد الغامض ابو كاب هيترد فى حد من اخواتك ولد او بنت يا هاجر "

انا عارفة والله يا مستر انا عارفة كويس اوى

المستر:"خلاص يبقى نقفل على الموضوع ونعيش عادى جدا جدا جدا اديكى شايفة انه لسة حوالى شهرين ولا شهر وشوية على الامتحانات"

شهر وتسعة وعشرين يوم يا مستر

المستر:فالحة يا هاجر .. انا عاوزك تركزى ولول احتاجتى حاجة انا موجود اوى متجيليش

لا ازاى يا مستر

المستر:"طيب يا هاجر شكرا على الببسى والشيبسى وعلى القصة اللى مش عارف اقولك عنها اية دى"

متقولش يا مستر انا عارفة شكرا لحضرتك بجد

مستر هو قدامنا قد اية

المستر:يعنى نص ساعة بالكتير

ان شاء الله

كنوع من الراحة نمت النص ساعة دى
وصحيت على صوت المستر ونزلت وركبت العربية مع بابا وانا مش مركزة خالص

"عملتى اية يا هاجر"

دى كانت اخر حاجة سمعتها قبل ما انام فى كنبه العربية وكانت من ابى

صحيت بقى على صوت تانى خالص

"لولولووللوولوولولولوولولوللى"

زغاريييييييييييت !!! زغااريت !!! اللهم اجعله خير

فيه اية يا ماما فى اية

"اسألى خالتك يا هاجر "

فيه اية يا طنط؟ اه اولا ازيك يا طنط ؟

"أسالى معتز"

اساله اية ازى طنط ولا لية الزغاريت

"واذا بقفة ينزل عليا يغلينى مش عارفة انا مين
ببص ورايا معتز" " ازيك يا معتز؟

انتم بتزغرتوااااا لية لية؟

"تعالى الاول اما اخلص حسابى معاكى ولا رنة ولا تلفون نسيتينى يا هاجر
من اخر مكالمة وانا معرفش عنك حاجة خالص كدة اخص عليكى بجد يا هاجر"

اّاّاّاّه اخر مكالمة اللى انت هربت منى فيها يا حلو

لا كويس انا معنتش هعبرك عاوز تسأل ابدأ واتصل مش عاوز انا مش هسأل على حد

"بقيتى وحشة يا هاجر"

ايوة بقيت وحشة

بتزغرتوا لية بقى بتزغرتوا لية

"مش هقولك"

نعم .. هتقول يلا يا معتز

"لا"

معتز بلييييييييييز

"لا"

بالله عليك قول

"احنا جايين النهاردة علشان نستأذن جوز خالتى اللى هو بباكى .. فى خالتى اللى هى مامتك علشان تيجى معانا بليل لبيت عروسة ابن خالتك واللى هو انا"

وااااااااااااااااااااااااااااااو مبروك يا معتز الف مبروك بجد فرحتلك

"وفرحت لنفسى اخيرا هخلص من خالتى"

هع هع هع

عموما انا محتاجة تفاصيل اكتر عن العروسة تعاى وراياااااااااا

"روحت على المطبخ وعملت احلى كوبيتين شاى بسررعة"

احكيلى يا معلم هى مين ؟ واسمها اية ؟ وعرفتها منين؟ كل حاجة يا معتز

"حكى معتز كل شئ "

من الالف للياء

ولو حصل نصيب هتبقى الخطوبة بسرعة لانه مستعجل بيحبها من ست سنين

يا باختك يا معتز بجد "بيحب من ست سنين وهى مش تعرف يا قلبى عليهم"والله حاجة تجنن بجد

المهم قضينا اليوم ولبست ماماتى ونزلت معاهم وانا فى البيت على نار اكتر من معتز ومستنية الخبر الجميل ان شاء الله


_______________________________________

تسمحولى انا جهاد اتكلم معاكم شوية صغيرين

سورى يا جماعة والله الفترة اللى فاتت كانت سيئة جدا جدا جدا بالنسبة ليا وزى الناس اللى على الفيس ما هم عارفين انا كنت فى عملية و بجد والله العظيم والالم لسة مستمر بجميع الاشكال

وقدر معاناتى والله كبير فسامحونى وادعولى انى اخلص بقى علشان انا قعلا تعبت

سلامات

هناك تعليقان (2):

  1. اول حاجة..الف سلامةعليكى يا جميل
    احنا كنا عايزينك تكتبى من عشمنا فيكى
    و حلوة الحلقة دى
    متتاخريش علينا

    ردحذف

بجد رأيك يهمنى وهيشجعنى علشان اكمل مشوارى ...